
EDUCAȚIA NONFORMALĂ PENTRU INCLUZIUNE
În cadrul Programului Erasmus +, Educație școlară, cod acreditare 2020-1-RO01-KA120-SCH-095755, în perioada 14-18 august 2023, profesorii Leach Ramona, Meltiș Cristina, Mîțiu Carmen, Perța Sonia și Șerban Liliana au participat la Job shadowing, la Grădinița Butaland din Stockolm, Suedia. Acest stagiu de observare a fost o oportunitate de dezvoltare personală, profesională și socială într-un context internațional în care au descoperit o cultură și o țară nouă și, mai ales, au interacționat cu un alt sistem de învățământ.
Pe parcursul acestor zile a fost prezentat sistemul școlar suedez și au avut loc dezbateri în cadrul unor worskhopuri. În grădinița suedeză se pune accent pe dezvoltarea capacității copiilor de a se adapta la anumite situaţii, de a aplica anumite idei, le cultivă spiritul de inventivitate şi încredere în forţele proprii. Este încurajată interculturalitatea, preșcolarii fiind trataţi în mod egal, profesorul şi copilul sunt consideraţi colegi, parteneri în învățare. În scopul formării tinerelor caractere, un cadru didactic lucrează în grupuri mici, cu maxim șase preșcolari. Este descurajată concurenţa, fiecare preșcolar învaţă pentru el însuşi, pentru propria dezvoltare.
Cadrele didactice au participat și la activități având ca scop dezvoltarea potențialului de predare și învățare folosind tehnologii digitale (Green Screen, roboții Botley 2.0, Beet-Bot, Botley etc.) și a unor abilități de a crea talent cluburi (Dalcroze, Ebru desen în apă). De asemenea, au observat strategii eficiente pentru integrarea preșcolarilor cu CES, precum ar fi terapia prin artă, o formă de psihoterapie expresivă care apelează la creație pentru a îmbunătăți bunăstarea fizică, mintală și emoțională. Art-terapia include realizarea de colaje, colorat, pictat, mâzgălit, pictat cu degetele, realizarea de figurine/sculpturi, jocul cu lutul și plastilina. Acest tip de terapie este foarte mult aplicat pe copii deoarece folosește o formă naturală și intuitivă de exprimare, ce apare încă dinainte ca limbajul copilului să se fi dezvoltat. Această mobilitate de job shadowing a oferit şansa familiarizării cu sistemul suedez de învăţământ, comparării cu cel propriu, împărtăşirea unor idei, opinii, exemple de bune practici, observarea unor metode inovative de predare, prin participarea la activitățile de curs şi întâlnirile cu direcţiunea şi personalul didactic al Grădiniței Butaland din Stockholm.



